حیدر عبادی، که در کنفرانس مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن سخن می گفت، حاکمیت ملی عراق را از هر چیز دیگری مهم تر دانست و گفت که همه اقدام ها برای کمک به عراق باید از طریق دولت این کشور انجام شود.
او در پاسخ به این سوال که "آیا فکر خوب یا بدی بوده که قاسم سلیمانی چنین حضور فیزیکی و علنی در عراق در جنگ با داعش داشته؟"، گفت: "مطمئنا فکر بدی بوده است. عراقی ها دارند برای نجات کشورشان از خود گذشتگی می کنند. وانمود کردن اینکه کسان دیگری دارند این کار را از طرف عراقی ها می کنند، از سوی عراقی ها قابل پذیرش نیست."
تیمهای خبرنگاری هم که همراه مذاکره کننده ها می رفتند، سرنوشت جالبی داشتند. به این ترتیب که یکی دونفر از اعضای تیم مذاکره در جلسه ای دورهمی ، متن خبری را که باید منتشرمی شد را می نوشتند و عینا به دست خبرنگاران می رسید . حداکثر اینکه خبرنگاران ویرایشی جزئی می کردند و گرنه محتواها، فرمایشی بود.
با این توضیح روشن است که چرا افکار عمومی هیچ خبری از اتفاقات سیاسی نداشت و فقط یکی دوتا عکس و فیلم از خانم اشتون و دکتر سعیدجلیلی منتشر می شد که تصنعی می خندیدند .
اینها را نوشتم تا فرق آن روزها را با این روزها که همه از همه چیز خبر دارند روشن کنم.بالاغیرتا اگر تیم قبلی مذاکره، تیم بود،به تیم ظریف هم می شود گفت تیم؟!.
آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص مذاکرات لوزان سوئیس و جهاد دیپلماسی اعضای تیم مذاکره کننده ایرانی، گفت: شاید بعضیها منافع ملی را نادیده بگیرند و به خاطر اهداف سیاسی و باندی، حرفهای سرد کننده بزنند، اما آنچه تاکنون به دست آمده، افتخارآمیز است و باید مواظبت شود تا در مسیر رسیدن به توافق نهایی کارشکنی نشود.
ایشان با اشاره به علاقه همه کشورهای عضو 1+5 و به خصوص آمریکا برای حل نهایی مسأله، گفت: اینکه وزرای خارجه 6 کشور بزرگ دنیا، ساعتها و روزها در مذاکره با ایران بنشینند و برحق ایرانیان تأکید کنند، نشان از حقانیت و درک تاریخی ایران است که رئیسجمهور آمریکا به آن اعتراف کرد.
عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و سفیر پیشین کشورمان در آلمان، روز چهارشنبه، در يكي از ساختماهاي كنگره امريكا سخنرانی کرد.جلسه مذکور در يكي از ساختماهاي اداري كنگره امريكا برگزار و براي عموم باز بود. این جلسه به دعوت شوراي روابط أعراب و امريكا برگزار شد و چندین شبكه تلويزيوني از امريكا و چند كشور ديگر برنامه را پوشش دادند. از جمله C-SPAN امريكا كه مستقيم و تمام جلسه دو ساعته را پخش كرد.

امروز صبح 18/1/94 خبری در حوزه ی سلامت(رادیو سلامت) که شوک آوربود هر چند این خبر در سال گذشته از قول رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و داروی ایران نیز با بیانی مشابه و همین آمار و ارقام پخش شد اینکه:
" حجم واردات لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران سالانه یک میلیارد دلار برآورد شده است" یعنی حدودا 3500 میلیارد تومان در سال، که شباهت زیادی به عدد "اختلاس بزرگ" دارد البته این اختلاس اوایل بزرگ بود ولی در مقایسه با مکشوفات بعدی کوچک و تا حدی عادی شد و به کنج فراموشی رفت.هر چند این خبر قبلا نیز به انحاء مختلف گفته شده بود که جایگاه ایران در واردات این نوع کالاها رتبه 17 در دنیا و در سرانه مصرف رتبه 7 میباشد.
خاطرم هست کسی از دوستان در مقطع کارشناسی ارشد رشته تاریخ در یکی از دانشگاههای صاحب نام تحصیل مینمود نقل کرد که یکی از اساتید حوزه تاریخ شناسی با مشاهده یک سکه از فلان مقطع تاریخی و توجه به گفتمان هژمون آن بازه زمانی، بسیاری از مفاهیم مفصل بندی شده در آن جامعه حتی برخی موضوعات فرهنگی و تمدنی را از شکل سکه ، نقوش آن ، طرح و رنگ و جنس فلز و... قابل استنتاج میدانست.
اگر با چنین نگاه موشکافانه به خبر فوق بپردازیم نتایج حیرت آوری دستگیرمان خواهد شد که بیان آن در این مجال مقدور نیست. لکن گوشه ای مهم و مشهور از آن را که بیشتر ورد زبانهاست مورد اشاره قرار میدهیم. اینکه چرا در میان دختران جوان ما گرایش به استفاده از این لوازم شایع شده است. آیا یکی از علتهای آن بالا رفتن سن ازدواج و به تبع رقابت در به نمایش گذاشتن خود، برای ارضای کاذب غریزه جنسی و شاید مانکنی شدن در مجالس و محافل عمومی برای جلب توجه جنس مخالف و احیانا یافتن همسر نیست.در میان پسران نیز دلایل مشابهی میتوان یافت.علت تن ندان جوانان به زندگی مشترک و بالا بودن سن ازدواج چیست؟ نبود کار و شغل، مسکن و مابقی امکانات برای یک زندگی معمولی؟ و نهایتا ترس از مشکلات مادی پس از ازدواج؟
در کشورهای اروپایی معمولا زنان مسن برای جبران کهولت خود از آرایش استفاده میکنند و در میان جوانترها رفتاری عاقلانه و متناسب با شرایط در این خصوص دیده میشود مگر زنان جوانی که جزء قشر لمپن جامعه هستند.
چه شده که در کشوری اسلامی چنین رتبه بالایی در مصرف این لوازم که مضرات تهدید کننده سلامت آنها نیز جنبه ای دیگرست دیده میشود؟ آیا توانسته ایم با اهرم اجبار جوانانمان را به سوی بهشت هدایت کنیم و سخنان و اخلاق و سلوک ما آنها را جذب نموده یا برعکس دین گریز شده اند؟ آیا میتوان بخشی از رفتار جوانان را یک مبارزه منفی برای دیده شدن و بیان مشکلاتشان تلقی کرد. ما به چه میزان خود را در یوم الحساب و در برابر خداوند نسبت به مشکلات جوانان که نجیبانه مدیریت های غلط اقتصادی و اجتماعی را تحمل نموده اند پاسخگو میدانیم. علاوه بر آن بخشهای دیگری از جامعه که به بزه اجتماعی اعم از اعتیاد ، انحرافات اخلاقی ، سرقت ، اوباش گری و .... دچارند بدون چشم پوشی از قصور خودشان ، چه کسری از این بزهکاری نتیجه سوء مدیریت برنامه ریزان و مجریان نالایق و ناتوان بوده است؟
در حوزه اقتصاد چه کرده ایم که جوانان ما بجای کار و بهره مندی از نشاطِ فعالیت ،چنین در خود میتنند تا آرامشی کاذب کسب کنند؟ چقدر به "من لا معاش له لا معاد له" معتقدیم و و مشکلات موجود را از منظر آن پایش میکنیم؟
پیغمبر اکرم (ص) فرمودند: « اللهم بارک لنا فى الخبز »( خدایا نان را بر ما مبارک بگردان ) « لولا الخبز ما صلینا و ما تصدقنا و لا صمنا »( اگر ما نان نداشتیم , نمى توانستیم نماز بخوانیم , نمى توانستیم روزه بگیریم , نمى توانستیم صدقه بدهیم. یعنی اقتصاد و معیشت زمینه زندگی سالم و دینمدار است و در فقر و تنگدستی همه چیز اعم از دین و انسانیت از بین میرود. تاکید آموزه های متعالی اسلام بر داشتن حداقلی از تمکن مالی و معیشتی است حال آنکه برخی مسئولان مردم را به ریاضت و قناعت به یک وعده غذا در روز دعوت میکنند شاید این فرمولی صحیح برای دوره مبارزه آنهم در میان خواص باشد ولی چنین انتظاری از عامه مردم به دور از واقع بینی ست. آنهم در شرایطی که کشور دارای درآمدهای افسانه ای ناشی از فروش نفت بوده و با آن بسیاری از مشکلات قابل حل می بود. اینها را جوانان ما میدانند و می فهمند و چون راههای واکنش مدنی را یا نمیشناسند و یا مترتب بر عواقب میپندارند برای گریز از این ناچارگی به اباطیل پناه میبرند.
به هر حال مسئله استفاده از لوازم آرایشی و چنین رتبه برتری! در جهان یکی از مشکلات است که ریشه آن سوء مدیریت است و بلاشک مشکلات دیگر نیز اغلب ریشه در همین عامل دارند.انشاءالله در وضعیت جدید تا حدودی حل گردد.
این روزها نخست وزیر اسرائیل را می توان عصبانی ترین انسان روی زمین دانست. او از دیپلماسی ایران در صحنه بین الملل خشمگین است و این عصبانیت را می توان در رفتار و سخنان او به عیان مشاهده کرد
نتانیاهو بیش از هر فرد دیگری خطر روحانی برای دیپلماسی اسرائیل را احساس کرده است. زیرا اسرائیل در زمان احمدی نژاد، دست روی دست میگذاشت و بازی احمدی نژاد در زمین اسرائیل را مشاهده میکرد.سخنان تند احمدی نژاد در عرصه بین المللی به ویژه در سازمان ملل و نهادی جهانی، باعث شده بود ایران بدون هیچ دخالتی از سوی اسرائیل به عنوان یک تهدید جهانی شناخته شود.
اسرائیل بعد از هر سخنرانی احمدی نژاد خطاب به دیگران می گفت دیدید ما در مورد ایران حق داشتیم و بر شما ثابت شد که آنها کشور خطرناکی برای صلح جهانی هستند؟ همین رفتار رئیس دولت های نهم و دهم سبب شده بود تا تصور تنهایی ایران در عرصه بین المللی شکل گیرد. همین تلقی تنهایی، لبخند رضایت را بر لبان نتانیاهو نشانده بود
در روزهای گذشته، پس از بیانیه مشترک ایران و 5+1 در لوزان که بر اساس آن چارچوب توافق آتی هسته ای ترسیم شده است، حملات منتقدان به دولت به طور بی سابقه ای افزایش یافته است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، دلواپسان هسته ای، در شرایطی سال 94 را با حملات کم سابقه به دولت آغاز کرده اند که رهبر انقلاب، این سال را سال "دولت و ملت، همدلی و همزبانی" نامگذاری کرده اند با این وجود، به نظر می رسد حتی این نامگذاری هوشمندانه نیز تاثیری در بهانه جویی های منتقدان نداشته است.
حملات، بهانه جویی ها و انتقادات بی منطق مخالفان دولت به گونه ای است که به نظر می رسد آنها هرگونه آشتی و تعامل با کشورهای دنیا را تقبیح می کنند.
پاسخ جالبی برای این دلواپسان که از تعامل ایران و کشورهای دنیا، ابراز نگرانی کرده اند در نهج البلاغه وجود دارد. امیر المومنین در نامه ای به مالک اشتر می فرمایند:
از صلحى كه دشمنت به آن دعوت مى كند و خشنودى خدا در آن است روى مگردان، زيرا صلح موجب آسايش لشگريان، و آسودگى خاطر آنها، و امنيت شهرهاى توست. ولى پس از صلح به كلى، از دشمن حذر كن، چه بسا كه دشمن براى غافلگير كردن تن به صلح دهد. در اين زمينه طريق احتياط گير، و به راه خوش گمانى قدم مگذار.
اگر بين خود و دشمنت قراردادى بستى، يا از جانب خود به او لباس امان پوشاندى، به قراردادت وفا كن، و امان دادنت را به امانت رعايت نما، و خود را سپر تعهدات خود قرار ده، زيرا مردم بر چيزى از واجبات الهى چون بزرگ شمردن وفاى به پيمان- با همه هواهاى گوناگون و اختلاف آرايى كه دارند- اتفاق ندارند. مشركين هم علاوه بر مسلمين وفاى بر عهد را بر خود لازم مىدانستند، چرا كه عواقب زشت پيمان شكنى را آزموده بودند. پس در آنچه به عهده گرفته اى خيانت نورز، و پيمان خود را مشكن، و دشمنت را گول مزن، كه بر خداوند جز نادان بدبخت گستاخى نكند.
نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 442
در همين حال، رئیسجمهور آمریکا در مصاحبهای ضمن حمایت مجدد از تفاهم لوزان و بیان اینکه این بختی تکرارنشدنی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی و ایجاد ثبات در خاورمیانه است، به نامهها میان خود و آیتالله خامنهای نیز اشاره کرده است.
در همان روزی که گفتوگوی رئیسجمهور آمریکا و توماس فریدمن منتشر شده، بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، در مصاحبهای با شبکه خبری سیانان، بار دیگر تاکید کرد چارچوب تفاهم ايران و قدرتهای جهانی در لوزان سوييس يک «توافق بد» است. به گفته او «راه سومی به جز جنگ و توافق بد» در تقابل با ایران وجود دارد و آن «تشدید فشار» بر تهران است.
بانوي مكرمه سکینه ضیائی که به دلیل عارضه مغزی در بیمارستان سیدالشهدای یزد بستری بود، در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت. پیکر این بانوی بزرگوار دیروز از مصلی نمازجمعه اردکان به سمت بهشت شهدای اردکان تشییع شد. در این مراسم سید حسن خمینی، بیت شریف امام خمینی(ره)، محمدرضا عارف، معصومه ابتکار، مسجد جامعی و جمعی دیگر از چهره های سیاسی حضور داشتند. بسياري از شخصيت هاي ديني، ملي، سياسي، فرهنگي، هنري و... از جمله رييس جمهور، رييس مجلس و برخي مراجع به رييس جمهور دوره اصلاحات تسليت گفتند اما جالب اين كه صدا و سيما حتي پيام رييسجمهور را پوشش خبري نداد و چند خبرگزاري و سايت داخلي هم كه تصاوير مراسم تشييع را پوشش دادند از انتشار تصاوير اقامه نماز توسط نوه امام خودداري نمودند تا مبادا تصوير فرزند آن مرحومه در تصاوير ديده شود و منجر به بروز دردسر براي فعاليت رسانه هايشان شود

برخی دوستان در صدا و سیما، پس از قرائت متن از سوی دکتر ظریف پس از مذاکرات لوزان، در اصالت ترجمه تشکیک کردند که آیا متن آقای ظریف همان متن خانم موگرینی است؟
این اتفاق باعث تعجب ما شد. وی ادامه داد: وقتی متنی به دو زبان ارائه شود این گونه نیست که طرفین مقابل ما نسبت به آن بی توجه باشند و آنان نیز مترجم هایی دارند. ما نیز با جابجایی ترجمه، اعتبار خود را نزد طرفین مذاکره کننده و مردم، خدشه دار نخواهیم کرد .
عراقچی اظهار کرد: 16 ماه در مذاکرات در برابر همه زیاده خواهی ها ایستادگی کرده و در برابر خواسته های زیاده آنها ایستادیم. ادعا داریم خطوط قرمز اصلی ما رعایت شده و غنی سازی ما ادامه پیدا می کند. دستاوردهای ما در این مذاکرات بسیار زیاد است و دیگر فعالیت های هسته ای ایران برای دنیا نگران کننده نیست. وی گفت: مردم ایستادگی کردند و پشتوانه ما مردم و بیانات مدبرانه رهبر معظم انقلاب بود. رییس جمهوری نیز قدم به قدم همراه ما بودند تا چالش هسته ای را رد کنیم و امروز می دانیم توافق شدنی است.

